Swaziland: polygamie, zingende schoolkinderen en een basic verblijf.

3 oktober 2023 - Hawane, Swaziland

Even een update van afgelopen wifiloze dagen:

Door Malalane langs velden met suikerriet, wortels, kolen en pompoenen rijden we naar de grensovergang die we lopend overgaan. In het niemandsland tussen Zuid-Afrika en Eswatini worden we in een toeristisch cultural Village onthaald met zang, dans en een lunch. En krijgen uitleg over polygamie, bruidschatten en de rituelen binnen het huwelijk.

Eenmaal in voormalig Swaziland merken we dat de wegen best goed zijn, het landschap groen en heuvelachtig is. Langs de weg lopen mensen en koeien en zien we af en toe :kraampjes met gebakken maiskolven, fruit of kool. 62 % leeft hier onder de armoedegrens (broodgrens). We slapen hier 2 nachten in traditioneel vormgegeven hutjes in een mooie tuin waar gele wevervogeltjes mooie nestjes gemaakt hadden. Back to basic: geen wifi en koude douche. De restauranthut heeft een centrale open haard en met een biertje doen we een spelletje want in de omgeving is verder niks. De zaklamp komt hier wel van pas. Het programma voor morgen is helaas nogal wazig.

We slapen boven verwachting redelijk goed. Het is 9 graden en miezerregen vandaag. Na het ontbijt vertrekken we voor een bezoek aan een glasfabriek die door kinderen ingezameld glas recyclen tot mooie glazen en beeldjes. Daarna naar een traditioneel dorp waar we over de gebruiksvoorwerpen, levenswijze en rituelen horen. We zingen, dansen en vlechten mee. Thimber is onze locatie gids die gehuld in een traditionele doek, dierenhuid en ketting ons enthousiast overal mee naartoe neemt en ons enthousiast overstelpt met informatie. We stoppen bij een grote shoppingmall voor een koffie-to-go en om maïsmeel, rijst, maandverband, pennen en schriften te kopen om straks weg te geven. Daarna naar de school met ruim 700 leerlingen, circa 60 goed luisterende leerlingen in een klas. We mogen bij 2 klassen naar binnen.  Allemaal in blauw geklede kindjes zwaaien onbevangen naar ons, zingen en lachen. We bekijken de schoolkeuken en geven onze gaven.

Lunchen doen we op een mooi resort met bloeiende Jacaranda's. Hierna bezoeken we het nationaal museum waar Thimber ons uitleg geeft voordat we teruggaan naar ons 'hotel'. We lopen wat, doen een spelletje, eten en kletsen nog wat. Morgen verlaten we Eswatini weer. Jammer dat onze geplande activiteiten niet doorgingen maar evenwel leuke daginvulling gehad.  Morgen zon en 26 graden en we kijken uit naar ons volgende overnachtingsadres morgen ;-).

IMG_20231002_124151IMG_20231002_123115

IMG_20231002_122144

IMG_20231002_105220IMG_20231002_095625IMG_20231001_161253

1. Liesbeth:
    3 oktober 2023
    Wauw, wat mooi weer... de kleurige kleding, brengt herinnering bij mij naar boven. Mijn vriendin, waar ik 8 jaar geleden kennis mee maakte, die ik ging helpen in de huishouding.. heeft veel werelddelen bezocht. Dit kom ik ook tegen bij haar in huis. Het is elke keer weer een beleving. ...Een soort van snoepwinkel..
  2. Jannie Maassen:
    4 oktober 2023
    Wat een verhaal mooi hoor zo kunnen wij ook een beetje met jullie mee op reis ..het is wel heel veel indrukken ....ik wenst jullie nog een mooie reis toe dikke knuffel voor jullie 🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️😍