tot slot de tunnels

28 november 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vanochtend vroeg vertrokken naar de Cu Chi tunnels. Dit uitgebreide tunnelstelsel ligt zo'n 30 kilometer van Ho Chi Minhstad af, maar al met al toch wel weer een aardige rit. We lopen door het uitgestrekte bosgebied en krijgen een indruk van hoe de Vietcong hier tijdens de Amerikaanse oorlog ondergronds leefden en vochten en zien boobietraps en geheime ingangen. Uiteindelijk lopen we zelf een stukje door een tunnel en Eddy bezoekt de schietbaan. Daarna langs rubberboomplantages en tapiocavelden richting Tay Ninh. Hier wonen we een kleurrijke ceremonie bij van de Cao Dai (religie). Het deuntje van de muzikale begeleiding blijft nog even rondgalmen als we weer wegrijden. In de namiddag lopen we nog even naar de overdekte markt. We worden al volleerde overstekers wat een kunst op zich is hier. En dan is het tijd voor het afscheidsdiner. Een deel van de groep gaat door naar Cambodja, enkelen gaan nog een paar dagen naar het strand en voor ons en de rest zit het er op. Het is mooi geweest, morgen vliegen we weer terug naar Nederland!