Wist je dat...

13 juni 2019 - Toronto Pearson International Airport, Canada

Afgelopen dagen boften we met prachtig weer, vandaag is grijs en nat.

Omdat onze vlucht vanavond pas vertrekt gaan we nog even met de metro naar het centrum. Het bedachte sportmomentje gaat niet door. De Raptors (basketbalteam wat vanavond de finale van de NBA kan winnen) doen geen rondleidingen en nee, we kunnen niet even naar binnen gluren. Dan maar naar het vlakbij gelegen stadion van de Blue Jays (honkbal en eerste stadion ter wereld met schuifdak). Die doen wel rondleidingen maar helaas vandaag niet vanwege een evenement. Wel mogen we in de Fanshop door een raam even naar het veld koekeloeren.

We komen er achter dat je hier best afstanden droog kunt afleggen als het regent, want allerlei verbindingsroutes kun je afleggen dwars door beursgebouwen, winkelcentra en metrostations die allemaal met elkaar (deels ondergronds) verbonden zijn.

De metrohaltes zijn hier trouwens verstopt. In de meeste plaatsen zie je de borden op straat bij een metro-ingang. Maar hier moet je vaak in een bank, winkelpassage of kantoorpand naar binnen en daar is dan ergens een (rol)trap naar de metro. 't Is maar dat je het weet.

Wist je verder dat:

- Canadezen vanaf 16 jaar mogen autorijden

-ze vanaf 18 jaar in een bar mogen werken en vanaf 19 zelf alcohol mogen drinken.

- Toronto de stad is met de meeste Starbucks- filialen

-de stad bijna 6 miljoen inwoners heeft.

-je als je 350 dollar betaalt je een eigen nummerbord voor je auto mag bedenken

- we nu dit reislog schrijven op de luchthaven en zo naar Calgary vliegen.

Morgen halen we de auto op en gaan we touren.

Wolkenkrabbers vandaag letterlijk in de wolkenHandige natte-plu-hoesjesMulti-culti in de metroTorontoose fietsparkeerpalen

1. Marc DE COCK:
    14 juni 2019
    Leuke foto's ,metro kennen we ondertussen ook van Japan plezant vonden we dat ,hier veel regen kunnen de zakjes voor paraplu zeker hier gebruiken😁
  2. Bernard Blok:
    Grappig die metrostations.
    Hier ook veel water niagara uit de hemel.😭
  3. Jannie Maassen:
    14 juni 2019
    Hoi Eddy en Eva het is weer een mooi verhaal leuk om dat allemaal te lezen zo kom ik ook nog wat te weten over Canada en leuke foto's
  4. Ellen:
    14 juni 2019
    Een dag met verrassingen dus ;-) verstopte metrostations en dichte stadions, wel fijn dat het niet andersom is. En . . . hebben de Raptors nog gewonnen? Goede vlucht en veel plezier in Calgary.
  5. Eddy en Eva:
    14 juni 2019
    Zeker Ellen, in het vliegtuig riep de piloot om dat de Raptors gewonnen hebben. Het hele land is door het dolle want hiermee is historie geschreven!
  6. Albert en Lies:
    14 juni 2019
    Leuk om mee te reizen...
  7. Leneke:
    14 juni 2019
    Wat schrijf je leuk! En de wist-je-datjes .... nee ik wist t niet. 🙉 Bijzonder land!
  8. Anja:
    16 juni 2019
    Hoi E&E, er is weer van alles te vertellen, dat is duidelijk. Leuk om weer mee te lezen! Verstopte metrostations, hmmm. Beetje Harry Potter maar dan anders.
    Ik mis nog een weetje: Canada heeft een best knappe premier, Justin Trudeau ;-)